dimarts, 13 de març del 2007

Distància: 22km
Durada: 3 hores

El riu
Canaletes, que neix als Ports, creua el terme pel sud, prop de la seva desembocadura al riu Ebre.

El castell del Pinell es documenta per primera vegada en la carta de donació del castell de Miravet que Ramon Berenguer IV va fer als templers, l'any 1.153.

A principis del segle XIV, el domini sobre aquests territoris passà a mans dels hospitalers, dintre la Castellania d'Amposta.

Com tots els pobles de la Terra Alta, el Pinell de Brai va patir les conseqüències de la Batalla de l'Ebre.

Les cases del nucli antic de la vila estan situades dalt d'un penya-segat de roca de 100 m d'alçada, a la vora d'un precipici; per això es coneixen amb el nom de Cases Penjades. Els carrers de la vila són irregulars i costeruts, testimoni del seu passat medieval. Dels seus porxos només es conserva el Porxo del Llop, al carrer Barreres.

Església parroquial de Sant Llorenç. Fou construïda durant el s. XVII.

El Celler Cooperatiu. Magnífic edifici d'estil modernista, construït per Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí. S'iniciaren les obres l'any 1917 i finalitzaren l'any 1922. De la seva façana destaquem el fris de 45 m de llarg que representa quadres al·legòrics a l'oli i al vi, obra del pintor barceloní Xavier Nogués.
Sortim del Pinell de Brai en direcció a Prat de Comte per la N-230; als 5 km creuem el riu Canaletes per un petit pont. El primer camí a la dreta ens portarà als estrets del riu; per arribar-hi haurem de creuar un mas abandonat. És una zona esquerpa, de roques i penya-segats.

Per anar cap a l'ermita de Santa Magdalena, sortim del Pinell en direcció a Gandesa per la C-43. Al cap de 7 km, un camí senyalitzat a l'esquerra du a l'àrea recreativa de la Fonteta; seguim el camí que porta al santuari de la Fontcalda. 2 km després s'és al coll d'en Torner, on veurem l'indicador del camí que, per l'esquerra i superant una forta pujada de 2 km, ens du a l'ermita de Santa Magdalena, situada a la serra de Pàndols.

Una mica més amunt, a 705 m (punta Alta), es troba el monument dedicat a la pau. Aquí podem gaudir d'una vista panoràmica del delta de l'Ebre fins a les muntanyes de Prades, els ports de Tortosa-Beseit i les serralades del Pirineu. A l'ermita, s'hi fa una romeria tots els segons dissabtes després de Pasqua.